Za sledeću školsku 2022/2023. godinu prijavilo se 30 odsto novih kompanija za model dualnog obrazovanja, a zbog velikog interesovanja privrede rok za podnošenje prijava produžen je do 15. decembra.
Podseća da su dominantni sektori za koje su kompanije zainteresovane tradicionalno elektrotehnika, mašinstvo i obrada metala, ugostiteljstvo, poljoprivreda. Privreda je prepoznala i potrebu za novim obrazovnim profilima, koji su prvi put ove godine u ponudi poput vodoinstalatera, galanteriste, kulinarskog tehničara i hotelsko-restoraterskog tehničara, dodala je Kovačević. Poslodavci se prijavljuju putem specijalizovanog veb portala Privredne komore Srbije http://portal.dualnoobrazovanj… na kojem kreiraju profil kompanije i na jednostavan način, u tri koraka, podnose prijavu za uključivanje u model dualnog obrazovanja.
Kovačević podseća da su prednosti dualnog modela obrazovanja sticanje znanja u školi i kompaniji. U zavisnosti od obrazovnog profila za koji se učenik opredeli već u prvom razredu može početi da ide u kompaniju na učenje kroz rad. Đaci od samog početka školovanja usvajaju praktična i primenljiva znanja u realnom radnom okruženju, a po završetku, učenik se može zaposliti kod poslodavca, pokrenuti sopstveni posao ili nastaviti dalje školovanje.
Od sledeće, školske 2022/2023. godine, u ponudi za realizaciju po dualnom modelu će se naći i devet novih obrazovnih profila: elektrotehničar telekomunikacija, rukovalac poljoprivredne mehanizacije, kulinarski tehničar, hotelsko-restoraterski tehničar, turistički-tehničar, vodoinstalater, tehničar industrijske robotike, galanterista i izrađivač hemijskih proizvoda.
Barbara Vilfinger, stručnjak za dualno obrazovanje u Privrednoj komori Austrije koja pruža veliku podršku Privrednoj komori Srbije u realizaciji zadataka u dualnom obrazovanju, ocenjuje da se srpski model dualnog obrazovanja uspešno sprovodi i ubrzano razvija i ako nastavi ovim tempom, velike su šanse da se ostvare svi benefiti kao u Austriji.
„U austrijskim kompanijama put od dualnog obrazovanja do korporativnog upravljanja je veoma realan i često se javlja u praksi. Menadžeri koji su završili dualno obrazovanje vrlo su upoznati sa suštinom poslovanja i mogu bolje razumeti procese i samim tim ih unaprediti. Funkcionalni sistem dualnog obrazovanja ponekad može biti bitan faktor za podsticanje ulaganja stranih kompanija. Pored dostupnosti stručnog kadra, takođe je presudan i stepen stručnog znanja – povratne informacije austrijskih kompanija u Srbiji to potvrđuju. U godišnjim anketiranjima austrijskih podružnica u Srbiji, tema kvalifikovanih kadrova u smislu njihove dostupnosti i stručnog znanja postaje sve važnija. Tajna uspeha dualnog obrazovanja leži, između ostalog, u dobroj interakciji obrazovanja i privrede“, ističe Vilfinger.
Po dualnom modelu, koje čini pet procenata celokupnog srednjeg stručnog obrazovanja u Srbiji, trenutno se školuje 8.000 učenika, u 150 škola i u 700 kompanija, a kompanija Roaming Networks prvi put je u ovoj školskoj godini u modelu dualnog obrazovanja i za svega nekoliko meseci ima veoma pozitivna iskustva.
„Đaci su za ova tri meseca pokazali zavidno interesovanje. Dobro su prihvatili naš kolektiv, nove obaveze, pokazuju interesovanje i sposobnost da stiču nova teorijska i praktična znanja. Dosadašnji ishodi učenja su bili sjajni. Đaci će tokom dualnog obrazovanja u našoj kompaniji proći kroz sve sektore od mobilne i fiksne telefonije do optike i po završetku tog procesa dobićemo nove mlade buduće kolege koje ćemo moći da angažujemo za više pozicija, što je trenutno, nemoguće naći na tržištu. U ovoj godini kod nas je u kompaniji pet đaka, a planiramo da ih bude između 15 i 20 po grupi“, ističe Miloš Maksimović, instruktor za dualno obrazovanje u Roaming Networks.
Izvor: pks.rs